lauantai 17. toukokuuta 2014

Kevään ykkös herkku

Ei oo mikään parsan pötkylä, vaan kevään ykkös herkku on NOKKONEN.
Just nyt on parhaat hetket nokkosen käyttöön ja kuivatukseen.
Mä tein eilen lettuja tai ehkä ne oli rieskoja. Mielettömän hyviä, kaikki meni sitä mukaan ku valmistu.


Saalis kerättynä, ei muuta kuin taikinan tekoon. Normi lettutaikina käy mut maistuvampaa tulee kun vehnäjauhoista osan korvaa ruisjauhoilla. Sokeri jätetään tietty pois, ja tilalle suolaa ja pippuria tai herbamarea ehkä myös valkosipulia, Nam.


Musta keittiön näppärin apuväline on nokkostenkin kanssa paras eli sakset. Silputaan reilusti siis todella reilusti kevään herkkua taikinaan. Mä en ryöppää  nokkosta koska musta se on turhaa, vitamiinit vaan menee ryöppäys veden mukana viemäristä alas. 


Mä jätin kunnon ronskia siivua, ja nokkosta tuli vielä paljon paljon tuota enemmän.  Olis näkyny kuvassa vain pelkkää vihreää, ni kuvasin alkuvaiheesta.


Paistetaan miedolla lämmöllä, ja syödään saman tien. Niin hyvää.


Hanskat käteen ja nokkos puskiin, suosittelen minä.

                                    Alma/Anette

1 kommentti:

maiju kirjoitti...

Mun pitää varmaan tätä kokeilla... Mä en ole muistaakseni koskaan maisanut nokkosta.